Generatiile X Y Z

Generatiile X Y Z

Fiecare generatie a fost caracterizata de sociologi in termeni ce o fac usor identificabila si, de cele mai multe ori, prin prisma acestor termeni, ne simtim ca apartinand acelei generatii. Daca generatiile anterioare au fost definite prin expresii de-a dreptul poetice (de la  “the lost generation” a anilor 1880-1890, la “the greatest generation” a primelor doua decenii de secol XX si “the silent generation”  ce se intinde pe aproape jumatate de secol, incluzand copiii nascuti in intervalul de dupa primul razboi mondial si pana in 1960), generatiile contemporane au primit coduri mult mai subtile ajungand a fi denumite laconic: generatiile X Y Z.

Noi, cei trecuti acum de varsta de 40 de ani, suntem ceea ce specialistii – si societatea – s-au obisnuit sa numeasca generatia X, referindu-se, ca interval de timp, la cei nascuti intre 1960-1980. Oarecum, generatia X include si asa-numita generatie baby-boomers, seria de copii nascuti la inceputul decadei 60 cand, la nivel mondial, s-a inregistrat o adevarata explozie demografica.

Generatia X a fost deseori pusa in legatura directa cu cultura de masa. Caracteristicile sale definitorii sunt responsabilitatea, optimismul, ambitia, cautarea permanenta a echilibrului, idealism si peseverenta in atingerea obiectivelor. Sunt oamenii ce-si iau munca foarte in serios si nu se vad ducand o viata lipsita de responsabilitate. Sunt in acelasi timp deosebit de adaptabili: au crescut jucand sotron si catarandu-se in copaci dar s-au adaptat la tehnologiile moderne super-rapid. Generatia X e si cea mai mare consumatoare de branduri si evenimente, avand si o mare putere de influenta (este segmentul ce influenteaza optiunile parintilor, acum pensionari, dar si ale copiilor).  Este insa si generatia ce genereaza cele mai mari venituri, avand cea mai mare putere de cumparare. Sociologii considera generatia X o generatie puternica, foarte valoroasa din punct de vedere social, pentru care primeaza valorile traditionale si siguranta sociala, fiind implicati activ in comunitate.

Generatia Y a mai fost numita si “generatia happY” sau “generatia Digital Natives”. E generatia celor nascuti intre 1980-2000, oameni conectati permanent la noile tehnologii si carora tocmai aceasta conectare permanenta la intreaga lume, simultan cu confortul si protectia oferite de generatia X, le-a indus ca trasatura definitorie detasarea. Generatia Y foloseste internetul ca prim mijloc de comunicare, vrea motivatie in tot ceea ce face, doreste independenta si succes in cariera insa manifesta o mare instabilitate in mentinerea unui job, respinge ierahiile si incadrarea in sistem si tipare. Acesti oameni se definesc prin autodidacticism si originalitate, isi afirma unicitatea cu orice prilej, refuza si protesteaza zgomotos. Si, fiindca e foarte recent momentul in care am vazut generatia Y a Romaniei pe strazi si la urne, e destul de clar ca e o generatie careia nu-i place sa i se spuna ce sa faca. Au insa tendinta de a se supraevalua tocmai pentru ca o mare parte a vietii lor se pretrece in mediul on-line fiind in mare masura privati de intereactiunea umana reala. Sunt aroganti si au o atitudine de superioritate. In general, nu au planuri pe termen lung fiind ghidati dupa principiul “spend now, save later” (cheltuie acum, economiseste mai tarziu”). Sunt generatia care vrea raspuns imediat, apreciere imediata,  fast food, fast love, fast connection, fast… everything.

Daca intrebi un tanar din generatia Z ce vrea sa fie cand va fi mare iti va raspunde freelancer, gamer, tester, guru sau alte lucruri de care tu nici nu ai auzit in urma cu 10 ani sau daca ai auzit le-ai tratat intotdeauna ce pe niste ocupatii de timp liber, nu din care sa traiesti. E o generatie plina de revolta. Sunt cei nascuti dupa anul 2000, generatia pentru care tehnologia e inscrisa in ADN. Au fost crescuti cu o mare libertate, in general de parinti X care au tinut sa le ofere “tot ceea ce ei nu au avut”. Nu accepta autoritatea, trebuie ca cerintele sa le fie explicate si sa fie rugati. Prefera sa comunice in scris decat fata in fata, nu sunt adeptii muncii in echipa insa se integreaza extrem de facil in orice tip de comunitate virtuala. Isi impartasesc cu usurinta opiniile si preferintele in mediul virtual insa nu sunt mari adepti ai brand-urilor. Generatia Z(apping) este in permanenta conectata prin cel putin un device la internet, sunt pragmatici si extrem de independenti. Trec cu usurinta de la un produs la altul, de la un angajator la altul, nefiind importanta povestea sau istoria din spatele produsului sau a omului ci produsul sau omul in sine. Sunt generatia viitorului, generatia responsabilitatilor intelese si integrate in proiectele personale.

Dintre toti, insa,  generatia X sunt cei care “cred” cel mai mult in Mos Craciun.

 

Gina Butiuc

sursa foto: aici

 

Ti-a placut acest articol? Aboneaza-te pentru a primi cele mai noi articole

Comments

  1. Cautand pe internetul din Romania iata ca am aflat pe saitul dumeavoastra.
    Trebuie sa apreciez ca sunt placut surprins
    de calitatea articolelor de pe acest sait si va urez cat mai mult succes!

Lasa un comentariu:

*